نام قدیمی کشور هندوستان

آیا شما این را می دانستید که هند در طول تاریخ و در قرن های متوالی چندین و چند اسم متفاوت داشته است؟ آیا شما این را می دانستید که هند با نام های مختلفی شناخته می شود که اکثر ما فقط یکی دو تا از آن ها را شنیده ایم؟ نکته جالبی که باید درباره این کشور به شما بگوییم، این است که نام این کشور حتی در متون عبری باستان که متعلق به 10 قرن قبل از میلاد مسیح هستند، آورده شده است! این نشان می دهد که این کشور چه تاریخچه عظیمی دارد و چه فراز و نشیب هایی را در قرن های متوالی به چشم خودش دیده است! نکته اینجاست که این کشور بارها و بارها مورد هجوم و حمله ملیت های مختلف قرار گرفته است و در طول قرن های متفاوت پادشاهان مختلفی برا آن حکمرانی کرده اند و هر کدامشان نام مخصوص به خودشان را بر روی این کشور گذاشته اند. در ادامه این نام ها را با هم بررسی می کنیم تا شما هم بیشتر با نام قدیمی کشور هندوستان آشنا شوید. 

تاریخچه هند

امروز هند هفتمین کشور بزرگ جهان است و از 29 استان و 7 سرزمین اتحادیه تشکیل شده است. خوب است این را بدانید که زمانی پاکستان، بنگلاد، نپال، افغانستان، میانمار و حتی سریلانکا نیز بخشی از هند بوده اند و این کشور در گذشته وسعت بیشتری هم داشته است. البته این را هم بگوییم که هندوستان هیچ وقت تحت سلطه یک پادشاه خاص نبوده است و همیشه بخش های شمالی و جنوبی آن از هم جدا بوده اند و هر کدامشان حکمرانان خاص خودشان را داشته اند.

اما در قرن 18 دولت بریتانیا توانست همه بخش های هند را با هم یکی کند و بر کل این کشور حکمرانی کند. البته در همان زمان هم، بخش هایی از هند تحت استعمار پرتغال و هلند بودند. اما به هر حال انگلیس توانست بعد از قرن ها، یک اتحاد در هندوستان ایجاد کند.

حالا از این مباحث تاریخی که بگذریم، باید بگوییم که هر کسی که سلطه این کشور را در طول تاریخ به دست آورد، فرهنگ مختلفی را هم در این کشور باب کرد و به تبع آن یک نام متفاوت هم بر روی این کشور گذاشت. این یعنی هندوستان همیشه و در همه زمان ها با نام هند شناخته نمی شده است و در هر بازه زمانی یک نام خاص داشته است. در ادامه یک سری از نام های قدیمی کشور هندوستان را بررسی می کنیم.

هودو نام قدیمی کشور هندوستان

هودو یکی از قدیمی ترین نام های کشور هندوستان است و ریشه عبری دارد. در واقع در یک سری از متون قدیمی کشور هند با نام هودو معرفی شده است.

تیانژو

تیانژو یک نام چینی و ژاپنی است که در یک دوره زمانی خاص به کشور هند اختصاص داشته است. در واقع تیانژو یکی از نام های قدیمی کشور هندوستان است. داستان این نام از این قرار است که در گذشته یک سری محقق از خطه چین و ژاپن در حال گذر از منطقه ای بوده اند که در حاشیه رودخانه ای به نام سیندو قرار داشته است. در آن زمان حکمرانان پارسی هند، نام سیندو را به هندو تغییر داده بودند و به این منطقه که در واقع هندوستان فعلی بوده، هندو می گفته اند. وقتی هم این محققین شرقی از کنار این خطه گذشته بودند، عبارتی معادل هندو را به زبان خودشان برای این سرزمین انتخاب کردند و به آن تیانژو گفتند.

نابیوارشا نام قدیمی کشور هندوستان

در متون قدیمی نام دیگری نیز در مورد کشور هندوستان به کار برده شده است. این نام قدیمی "نابریوارشا" است. این طور که می گویند دو دلیل برای به کار بردن چنین اسمی برای کشور هند وجو دارد. یکی از آن ها این است که نابی پسر مردی بوده که روزی روزگاری بر این کشور حکمرانی می کرده است و به همین خاطر نام نابیوارشا را برای سرزمینش انتخاب کرده بوده است. از طرفی می گویند که نابی در زبان سانسکریت به معنای مرکز است و از آنجایی که هند در مرکز جهان واقع شده است، آن را نابیوارشا می نامیده اند!

جامبودویپا نام قدیمی کشور هندوستان

جامبودویپا در لغت به معنای سرزمین درختان جمبو است. از آنجایی که تعداد این درختان در کشور هندوستان زیاد است، در زمانی به آن جامبودیپا می گفته اند.

آریاوارتا نام قدیمی کشور هندوستان

آریاوارتا یکی دیگر از نام های قدیمی کشور هندوستان است. البته این نام برای کل این کشور به کار گرفته نمی شده و فقط به منطقه شمالی آن آریاوارتا می گفته اند.

بهارات نام قدیمی کشور هندوستان

یکی دیگر از نام های هند، بهارات است که در واقع بعد از حکمرانی بهاراتا این نام برای هندوستان انتخاب شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد